Europas forlystelsesparker

Krigen – især kombineret med et globalt træge økonomi – har en modstridende virkning pÃ¥ forbruget af underholdning. Disponible indkomster styrtdykke indskrænke salget af medium til store billet elementer sÃ¥som krydstogter og feriested ferier. Men folk – belejret af angst og dÃ¥rlige nyheder – ogsÃ¥ gerne omstilles. Som konflikter raser, de bo indendørs og tune. Hjemmeunderholdning bomme. Men nÃ¥r fysisk usikkerhed aftager, forbrugerne gÃ¥r i fuld kraft mobning biografer og forlystelsesparker, gør op for mistet tid og flossede nerver.

En Salomon Smith Barney rapport, udgivet i December 2002 konkluderede, at store cap underholdning aktier kastet med 32 procent i løbet af den foregÃ¥ende træfning i Golfen. Lagre af destination rejsesider og krydstogtskibe tog en endnu skrappere slÃ¥, brat med 52 procent – dette pÃ¥ trods af ulogisk modstandsdygtighed af forlystelses parker til militær og politisk uro.

I forventning om den næste runde af kampe, disse bestande handel på værdiansættelser under selv de traumatiske hale af 2001. Selvom hurtigere end andre typer af egenkapital til at inddrive efter krigen, gælder dette kun korte og afgørende konflikter.

Analytikere overvåge ofte effektiviteten af tema- og forlystelsesparker at guddommelige tendenser i branchen som helhed. Dette skulle vise sig umuligt i Europa, hvor kulturen af tema og underholdning begrundelse er stadig i sin vorden.

Danmark har Legoland og Tivoli. Frankrig har for nylig inddrive Disneyland, Vulcania og Futuroscope. Tyskland har Phantasialand. Italien sports Gardaland. Spanien tiltræder kontinentets minimal tilbud med Port Aventura og Terra Mitica. Den hollandske De Efteling tilbragte det sidste Ã¥rti “Americanizing” sine faciliteter.

Kun Det Forenede Kongerige har mere end en lille smule “fornøjelse strande” og “verdener af eventyr”. En nylig bragt pÃ¥ bane Dracula temapark i Rumænien blev skudt af harmdirrende borgere og et overmod bureaukrati. “Nye Europa” er ikke bedre end “Gamle Europa”, nÃ¥r det kommer til iværksætteri.

I både markedsindtrængning og udgifter per besøgende, er Europa mindst et årti bag USA. Faktisk, de uhyggelige sparsomme forlystelsesparker er symptomatisk for generelt døende, stive og hyper-regulerede økonomierne i den Europæiske Union. Kontinentet har mindre end halv Americas antal parker pr. 10 millioner beboere og en tredjedel sine besøg pr. indbygger pr. år.

Kun 20 større europæiske attraktioner garner mere end 1 millioner i årlige fremmøde. En anden 50 eller deromkring tiltrække mindre end 1 million lånere. Med indtægter på c. 2 milliarder dollars, Europas parker kombineret beløb til en tredje sektor i USA og underperform mange parker i Asien.

Europæiske virksomheder er stadig sørgeligt primitive, nÃ¥r det kommer til marketing og uddanne deres offentlige. Ifølge de økonomiske Research Associates, en konsulentvirksomhed, er venturekapital sjældne og som regel ødslede af udviklere pÃ¥ lønninger og andre “bløde”, ikke-produktive omkostninger. Ledelse er uerfarne og omvandrende.

Forlystelsesparker anses i Asien, den magisk pille. Japan har Disney World og Tokyo DisneySea Park. Disney er dømt til at åbne en kæmpe franchise i Hongkong i 2005. Fastlandet Kina eyeing eksperimentet positivt. Universal Studios imødegås ved åbningen en tema legeplads i Osaka i 2001 og ved at indlede tre forundersøgelser i Kina.

Fra Jakarta, Indonesien (Taman Ria-forlystelsespark) til Vietnam – alle klatring pÃ¥ vognen. Der synes at være en mangel pÃ¥ amerikansk interesse i Europa trods sin langt højere købekraft og eksistensen af en enkelt virksomhedsadresse – Europa-Kommissionen.

Forlystelsesparker er mangeartede virksomheder. De giver arbejde til tusindvis af smÃ¥ leverandører i en dydig bølgeeffekt. Hosting og gaming eksperter, marketingfolk, ledere, on-site medarbejdere, leverandører af logistik, fødevaredetailhandlere og cateringvirksomheder, entertainere – alle gavn bravt fra tilstedeværelsen af sÃ¥danne grunde. Parkens mærke er ofte parlayed i smykker, legetøj, tøj og souvenirs sælges af de lokale til turister, bÃ¥de indenlandske og udenlandske.

Destination rejser er en vækstsektor.

Den internationale sammenslutning af forlystelsesparker og seværdigheder, en faggruppe, rapporterede, at hele verden park fremmøde var op et kvarter mellem 1991-2001 til 319 mio. I løbet af dette Ã¥rti, indtægter perked med 50 procent til næsten 10 milliarder dollars om Ã¥ret. Dette skyldtes hovedsagelig en stigning i pr. capita udgifter inden for grunde fra $23 til $30. Afkast pÃ¥ investeringer, – som regel massive – er imponerende selv i mættede markeder sÃ¥som USA.

Rentabiliteten af forlystelsesparker balancerer ofte tab affødt af mere glamourøse bits af underholdning grupper. Morskab præmisser – tema eller ej – er forbavsende immune over for geopolitiske omvæltninger. Fremmøde i Disneys amerikanske parker faldet med kun c. 5 procent under Golfkrigen i 1991. Selv den 11 undladt at bule det mÃ¥leligt.

EuroDisney er medansvarlige for knaphed pÃ¥ tema parker i Europa. I mange Ã¥r blev det opfattet, helt korrekt, som en umættelig hvid elefant gulping floder af rødt blæk. Virkeligheden flyttet men indtryk – fremmet af selvglad pundits – varede. Forsigtige investorer og regeringer i hele det gamle kontinent begrænset sig til det meste familie-drevet “haven parker” og “carnival grunde” bygget under i 1960 ‘ erne og 1970s.

Sandheden er, at Disneys parisisk eventyr blomstrende. Underholdning behemoth planlægger at investere c. $540 millioner i Walt Disney Studios, en tilbygning til det franske outfit. Dette forventes for at tilføje 5 millioner besøgende på de nuværende 12.

En anden tilfreds investor Six Flags. Operatøren for nylig udvidet til Mexico og Europa, hvor det kører seks steder i det tidligere Walibi parker og filmen verden, en daværende Warner Bros. ejendom i Tyskland. Det snart tilføjet en spansk film verden til sin portefølje. Ikke-amerikanske operationer tegner allerede sig for 15% af sit salg.

Men disse er de undtagelser, der beviser reglen. Europa er adstadig og alvorlige. Det foretrækker oprindelige high-pande kultur til amerikanske lav pande import. Eller så franske ville have os alle tror.

Dette indlæg blev udgivet i Blandet. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *